Back in April I shared a Sheashore Book Cover that I illustrated for Usborne Books. Now I'm going to share a little bit of the creative process behind it. Even after working as an illustrator for 5 years, it still amazes me how illustrations "appear" out of nowhere... It's magical!
Working on an educational book is very different than working on a picture book. There are certain rules you need to follow. In this case, I needed to find the right balance between stylization and realism. Merging my style and use of texture with the "real world" took some time.
First, I had to do a bunch of sketches of plants and animals that you can find on the seashore. Because it turns out that if you don't know barnacles look, it's pretty hard to draw them realistically.
El pasado abril compartí la portada de un libro sobre la playa que ilustré para la editorial Usborne. Ahora voy a compartir un poco del proceso creativo detrás de esa ilustración. Incluso después de trabajar como ilustradora durante 5 años, me sigue pareciendo increíble ver como una ilustración "aparece" de la nada... ¡Es mágico!
Trabajar en un libro educativo es muy distinto que trabajar en un álbum ilustrado. Hay que seguir muchas más reglas. En este caso, necesitaba encontrar el balance adecuado entre estilización y realismo. Mezclar mi estilo y uso de texturas con el "mundo real" me llevó bastante tiempo.
Primero tuve que hacer montones de bocetos de plantas y animales que viven a la orilla del mar. Es que resulta que si no sabes cómo es un percebe, es difícil dibujarlo de forma realista.
Then I had to decide *how* I wanted to make the final illustration. My artwork is usually mixed media, and the art supplies I use change with every assignment. Changing artistic techniques so frequently allows me to better find the right look for each project. Also, it's super fun! This is my favorite part of the process.
I do a lot of experimenting and playing around with different materials until I find the right ones. For example, see those handmade rock stamps? I love them, but they weren't going to work for this illustration. I ended up creating a stencil for every rock.
Después tuve que decidir *cómo* quería hacer la ilustración final. Normalmente uso técnicas mixtas, y los materiales que empleo cambian con cada encargo. Cambiar de técnica artística tan a menudo me permite encontrar el estilo adecuado para cada proyecto. Además, ¡es super divertido! Esta es mi parte favorita del proceso.
Juego y experimento con muchos materiales hasta que encuentro los adecuados. Por ejemplo, ¿ves las rocas estampadas con sellos hechos a mano? Me encantan, pero no iban a funcionar para esta ilustración. Acabé creando una plantilla para cada roca.
The last part of the process is to actually do the work! It took a long time because I chose to use some really complicated techniques and because I mixed up so many of them: acrylic gouache, collage, pastels, stencils, color pencils, digital collage... And I'm sure I'm forgetting something!
And to finish up, I've prepared a little animation so you can see how the final artwork evolved. Don't forget to check out how the cover ended up looking: Sheashore Book Cover.
La última parte del proceso es... ¡hacer el trabajo! Tardé mucho tiempo en hacer esta ilustración porque elegí algunas técnicas bastante complicadas, y porque mezclé muchísimos materiales: gouache acrílico, collage, pasteles, plantillas, lápices de colores, collage digital... ¡Y estoy segura de que se me olvidan algunos!
Y para terminar, he preparado una pequeña animación para que puedas ver como evolucionó la ilustración final. No te olvides de echarle un vistazo a la portada ya terminada: Sheashore Book Cover.